måndag 15 augusti 2011

103 blommor, kräftor o baguetter...

Jag har nu gjort 240 gröna blad, penslat dem med pulver o låtit dem torka. Jag har gjort 103 blommor (några kvar). Jag har passat på att städa i mina baklådor - jösses (tur att ingen ser mig!).

Vi har solat oss o njutit av värmen i helgen, ätit kräftor o bakat goda baguetter! Delar med mig av receptet på dessa superenkla baguetter!!





Ingredienser

50 g jäst, 1 paket

5 dl vatten, 37°

1 msk olivolja

2 tsk salt

13 dl vetemjöl



Tillagning

1. Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt. Arbeta in ca 13 dl av mjölet till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk 1 timme.

2. Sätt ugnen på 225°. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 3 delar. Forma till längder, vrid dem och lägg dem på en bakplåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 minuter under bakduk.

3. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt svalna på galler. Servera bröden ljumma!
 
 
Hoppas Ni har en skön vecka!!
 

Inga kommentarer: