måndag 29 augusti 2011

Söndag o äppel päppel!

Jag tycker att det är trevligt med eftermiddagsfika på Söndagar. Då tycker jag absolut att det skall vara äppelkaka, särskilt nu när trädgården väller över av äpplen! Min mamma gjorde ofta äppelkaka på söndagar, hon hade en favvo-kaka som jag säkert kommer göra snart!





Äppelkaka

100 g mandelmassa

3 st ägg

1,5 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1 dl mjölk

50 g smör, smält

3-4 st äpplen



Servering

glass, vaniljvisp eller vispad grädde



Tillagning

1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

2. Riv mandelmassa och blanda med äggen, ett i taget. Rör ner socker.

3. Blanda vetemjöl med bakpulver och vaniljsocker. Rör ner det i äggsmeten. Tillsätt mjölk och smält smör.

4. Skala och klyfta äpplena.

Lägg hälften av äppelklyftorna botten av formen. Häll 1/3

av smeten i formen och äppelklyftor ovanpå i ett fint mönster. Täck med smet och lägg på ytterligare äppelklyftor och häll på resterande smet.

5. Grädda mitt i ugnen ca 35 minuter.

6. Pudra över florsocker när kakan svalnat. Servera med glass eller vispad grädde.

Recept från Allt om mat!




Nu laddar vi för en ny vecka. En vecka som för mig innebär både det ena o det andra - men det skall nog gå bra!!

KRAMEN

Inga kommentarer: