söndag 28 augusti 2011

Jag vill oxå göra Cakepops...

Johorå, det drog jag igång som ett litet projekt. Men det var ju inte riktigt så simpelt som jag trodde...
 Jag tyckte att det var svårt att få bollarna lagom fasta, pinnen åkte igenom o chokladen ville inte fastna... Men det ordnade sig o barnen tjöt förtjust när de fick se dem: kan vi inte bjuda hit nån på fika i dag???

Trixet med att få bollen att fasta ordentligt på pinnen o inte åka igenom, var att doppa din pinne i lite smält choklad o sedan sticka in den i bollen!!





Det roliga med cakepops är att du kan ta en kaka du har i frysen... jag har ju fortfarande en massa muffins som ligger i frysen o de passar ju alldeles utmärkt. Vill man kan man ju baka en ny sats av receptet nedan, men såklart vilket chokladrecept du önskar!
Recept kladdiga chokladmuffins

36st
175 g smör (osaltat om så önskas)
3 1/2 dl strösocker
2 1/2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 1/2 dl siktat vanligt vetemjöl
1 1/2 tsk siktad bikarbonat
2 1/4 dl kakao
2 1/2 dl vetemjöl

Ugn 175 grader

Ställ muffinsformar i muffinsplåt
Rör smör o socker vitt o pösigt, blanda ner vaniljen
Vispa i äggen, ett i taget
Vänd ner mjöl, bikarbonat o kakao omväxlande med filmjölk o rör till en slät smet
Fördela smeten i formarna o grädda i ca 12-13 minuter
Låt svalna i fem minuter o låt dem sen kallna helt på galler.

Att göra Cakepops:

Smula din kaka/dina muffins i en bunke till smulor. Jag använde 150g kaka. Blanda ner rumsvarm nutella i önskad mängd, jag använde ca 150-200g. Man får känna sig fram om det blir lagom konsistens. Rulla degen till små bollar.

Smält 150g vit choklad i micro eller i vattenbad. Doppa din "pinne" (finns att köpa i din tårtbutik på nätet...ex här: Kakburken) i lite smält choklad, ställ sedan dina bollar på pinne i ett glas med ex strösocker, frigolit eller lite oasis. Ställ klubborna i kylen i ca 30 minuter. (Jag ställde mina i frysen en stund)

Tag fram klubborna o doppa försiktigt i din smälta choklad, jag tog en sked o öste lite choklad över bollen o lät sedan chokladen rinna av ordentligt. Doppa din klubba i en skål med strössel eller strö försiktigt det över!

Härligt, för hela golvet blev fullt av strössel i alla regnbågens färger ;-)



Ha en skön söndag o en bra start på veckan!!


Kramen

5 kommentarer:

Karin.h sa...

Vilka söta och va du är duktig.

Linda sa...

Tack Karin h...kul att Du gillar dem!

// Linda

Loppan flyttar västerut... sa...

Va söta! I dubbel bemärkelse kanske... Puss duktigaste du. Inget mer du kommit på som ska köpas med hem till Sverige?

Linda sa...

Tack Finaste Sis!! Hade gett vad som helst för att ge dig ett par stycken, krama dig o mysa med dig!! Nä, inget behövs ;-) Tänk vad galet om du överraskade o följde med (med barn o allt...)

Jag drömmer om det så länge!!

Puss

juliaerica sa...

hej, vilken fin blogg! jag är jättenyfiken på vart du har köpt det där strösslet. jag har letat och letat men inte hittat rätt, haha!
svara jättegärna i min blogg, annars är jag rädd att inte hitta tillbaka till svaret:)

http://sjuttsingen.blogspot.com/