onsdag 10 augusti 2011

Tobleronemousse

Enklast i världen!!

Faktiskt kan man göra denna mousse med vilken choklad man vill. Man kan ha den som tårtfyllning, till pannkakorna eller pajen. Man kan äta den som den är!!! Har man bara tålamod att få den att kallna, vilket kan ta en stund i kylen - så är detta den ultimata, enklaste o bästa tårtfyllning eller moussen i dessertskålen.

Jag har sedan jag började göra tårtor för 7 år sedan använt detta recept, men med olika chokladvarianter o det blir ljuvligt gott!! After eight, Geisha eller varför inte Dumle?!

Denna gång ville vi ha Toblerone o det mumsades här hemma!!



2 1/2 dl grädde
100 g valfri choklad

Värm grädden i kastrull, men låt ej koka! Hacka chokladen. Tag grädden från plattan o lägg i chokladen. Låt chokladen smälta ordentligt o låt sedan svalna. Ställ massan i kylskåpet tills den kallnat. Tag fram massan o vispa till en fluffig o smarrig Mousse!

Detta blir mitt Bidrag till Månadens sötsak, som i augusti har tema lättlagat!





14 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott :)

Ann-Sofi sa...

Detta recept ska jag ha i minnet då det blir tjejmiddag framåt hösten:) Låter jättegott!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Ser fantastiskt gott ut och är det perfekta receptet på temat lättlagat! Mums =D

Linda sa...

Bra Ann-sofi, den gör succé!!

Alexandra, visst så skönt med lättlagat o dessutom så hott!

Linda sa...

Cupcakesfluffan, den kan ju användas till så mycket;-)

Anonym sa...

Vafan, det blir inte fluffigt! Har stått pisslänge men det är bara en sås. :'(

Linda sa...

Trist... Jag låter min stå i kylen under natten o vispar upp dagen efter. Den måste vara helt kall! (O får inte koka...)Hoppas det löser sig!

Kanske kan du prova med gelatinblad. Lägg ett par blad i kallt vatten i fem minuter. Krama ur vatten efter fem minuter. Värm lite grädde o låt bladen smälta i gelatinet. Blanda ner lite kall mousse i gelatinblandningen o sedan tillsätter du övrig mousse. Ställ i kylen.

Lotta - en kaka i ugnen sa...

Ska testa den här ikväll! Har fått en toblerone av sambon och då kan han ju få tillbaka den, fast i mousseform ;)

Lotta - en kaka i ugnen sa...

Förresten...hur mycket blir det? Räcker det med hälften till 2 pers? Trevlig helg!

Linda sa...

Lotta: Hoppas inte mitt svar kommer alldeles för sent...Jo, det räcker med hälften men oh andra sidan står den sig i kylen under helgen ;-) Hoppas Ni tycker det blir gott!! Jag gillar att du ger tillbaks den till sambon i mousseform!!

Trevlig helg tillbaks!!!

Lotta - en kaka i ugnen sa...

Den blev tokgod! Så tack för inspirationen! Har bloggat om den hos mig nu om du vill se hur det blev :) Länkade hit!

Linda sa...

Lotta: vad kul att det vart bra!!! Kikar in hos Dig...

Tack!!

Anonym sa...

Helvete va dåligt det blev, bara en sås. Vispa upp grädden först, smält chokladen i vattenbad och vänd ihop allt sen är mitt råd.

Linda sa...

Oh jag har aldrig misslyckats med detta recept!! Trevlig helg till dig!!