söndag 7 augusti 2011

Flowerpaste o experiment 1!

Jag har i dag provat att göra egen flowerpaste enl receptet nedan! Hur smidigt som helst! Den skillnad jag känner från den färdiga som finns att köpa via nätbutik, är att blommor som görs med denna blir skörare än med köpt! Jo, nu har jag gjort några extra blad, så det blev 125...



Ingredienser:

1 msk Wilton Gum-Tex

350g + 100 florsocker

1 msk flytande Glykos

4 msk vatten, varmt


Gör så här:

Blanda Gum-Tex med ca 350g florsocker.

Blanda vatten och glykos i ett glas och värm i mikrovågsugn på hög effekt tills blandningen är genomskinlig - va 30 sekunder.

Häll vätskan i i florsockerblandningen och blanda väl.

Placera blandningen i en plastpåse och förslut väl. Låt vila i rumstemperatur minst 8 timmar.

Tillsätt resterande florsocker när blandingen ska användas. När blandningen bearbetas kommer den att bli ljusare och smidigare.
 
Färga med ev önskad pastafärg.
 
Tänk på att flowerpaste o annan pasta torkar om den ligger framme utan plast. Denna flowerpaste torkar ganska fort, så förvara hela tiden den del du inte använder i plastpåse i rumstemperatur. Gör du blommor med lager på lager, kan man ställa ett upp-och-nervänt glas över blombladen tills alla lager är klara o det är dags att limma i hop din blomma!
 
 
Jag har färgat den med grön pastafärg Juniper green o sedan penslat dem med grön pulverfärg, för att få venerna att bli lite mer livliga...Pastafärg är väldigt enkelt o smidigt att använda. Det räcker oftast med att man bara med en tandpetare doppar i burken o sedan tillsätter till den vita pastan. Ju mer pastafärg du använder, desto starkare o mörkare färg får din pasta.
 
Jag har även provat att göra några blommor, men mer om detta en annan dag! Jag har ju även fler experiment att testa framöver...



Wilton Gum tex finns att köpa på ex kakburken.se

Inga kommentarer: