onsdag 25 april 2012

Att fuska eller inte med sin surdeg??

Hej!!

Hm, jo jag hade så klart tänkt att dela med er av mitt surdegsprojekt - men receptet är sååå långt o jag vill gärna provköra än en gång ;-) I dag har jag haft besök av en fin tjej, som älskar bröd! Vi båda blev glatt överraskade i dag av dessa underbart goda baguetter. Jag hittar receptet på Bara en kaka till... Det må vara hänt att det är ett litet fusk, men strunt i för gott blev det o enklare kan det inte bli!

Har haft en härlig feelgood  förmiddag, vilket slutade med att vi två satt på golvet o fnissade ;-) Kvalité

Jag tyckte inte när jag blandade i hop degen, att den blev så värst lös som den kanske skulle. Jag valde att tillsätta lite mer vatten, vilket innebar att jag snabbt fick fösa i hop dem med en del mjöl på plåten. Jag gjorde i morses en ny sats med vattenmängd enl recept - det blev lika bra. Tycker du att degen är alldeles för lös, går det bra att tillsätta lite extra - 1/2 dl eller så.

 
Önskar det vore lättare att fota bubblor ;-)


Härliga klabbiga deg


Till 3 mellanstora baguetter behövs:
3 ärtstora bitar jäst
3 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt
0,25 dl vetekli
ca 7 dl (380 g) vetemjöl special

Lös jästen i vattnet, och rör ner övriga ingredienser så att du får dig en trevlig, lös deg. Lägg över plastfolie och låt stå över natten. Enligt receptet så bör degen stå i minst 5 timmar, men den klarar sig i upp till 18 timmar. Nästa morgon - stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Vik degen en gång över sig själv, så att båda sidor blir mjölade. Dra ut degen till en rektangel, ca 15x25 cm. Dela den i 3 lika långa delar, och mjöla snittytorna. Vrid degen med lätt hand till 3 baguetter som du lägger på en plåt med bakplåtspapper. Låt vila medan du värmer ugnen till 275C. Innan du sätter in plåten i mitten av ugnen - spraya ugnen lite invändigt, både uppe och nere med lite vatten med hjälp av en blomspruta, det gör mycket för brödets skorpa. Grädda bröden i 13-14 min, och låt sedan svalna på galler utan bakduk

Tusen tack för gott recept!!

Visar även en bild på mitt första surdegstest. Recept o anvisningar hittar ni hos Pain de Martin för er som inte vill vänta ;-)

Hihii jag ser i alla fall en stor bubbla, kan ni??

Kram o Go kväll

Inga kommentarer: