torsdag 12 april 2012

En halva whoopie & en surdeg

Mm, som jag längtat efter att på prova min fina whoopie-plåt, jag köpte i USA. Jag har nu gjort min första, men jag väljer att göra en halv. Jag tycker att de blev väldigt stora för att göra dubbla. Nu blev det väldans trevligt!! Oh, visst har jag snöat in lite på lakrits o choklad sista tiden - men det blir så mumma ;-)




Chokladwhoopie
15 st
 100 g smör
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1 tsk salt
1 1/2 dl mjölk

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör o socker poröst. Tillsätt ägget.
Rör ner mjöl, bakpulver, kakao, salt o till sist mjölken.
Lägg bakplåtspapper på tre plåtar. Lägg ca 10 klickar på varje plåt. Grädda kakorna i ca 10 minuter. Låt svalna.

Frosting med choklad o lakrits
215 g smör, rumsvarmt
270 g florsocker
180 g Marabou Black, hackad

Smält chokladen över vattenbad eller i micron, låt svalna lite. Vispa samman smör o florsocker till en mjuk massa. Blanda ner chokladen o vispa till en fluffig o följsam frosting.
Spritsa på din whoopie o dekorera gärna med något fint!
Jag valde att dekorera med en liten blommagjord av flowerpaste.
&
i kväll är det jag som sätter en surdeg!
Önskar Er en skön kväll!!
Kramen

Inga kommentarer: