måndag 23 april 2012

Vårig paj med bär, smulor & vanilj

Hm, våren känns lite som om den kom av sig. Men då får man hitta spår av vår på egen hand. Jag har gjort en väldigt frisk o god paj med vanilj. Man kan välja att göra pajen med vilka frukter o bär som. Jag var rädd att pajen skulle bli för vattnig men det blev jättebra. Jag valde att använda fryst mango, annanas, hallon o blåbär. Det blev topp, även om bären ej var helt tinade när jag satte pajen i ugnen.



Bärpaj med smulor o vanilj
4 portioner

100 g smör
3 dl mjöl
2 msk socker
4 dl bär ex hallon, blåbär, äpple, apelsin, annanas o mango
2 dl marsansås

Ugn 200 g Gör marsansåsen enl anvisning på paketen, ställ en stund i kylen. Smula i hop ingredienserna till en smulig massa. Tryck ut hälften av massan i en form. Häll ut marsansåsen över pajbotten. Lägg över dina bär o strö sedan resterande av smuldegen över pajen.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter. Servera pajen med vispad grädde, vaniljsås eller glass.

Inga kommentarer: