fredag 13 april 2012

Blev inte som det skulle - blev bättre!!

Jag hade tänkt mig att göra lakritstryffel med min favvo - Marabou Black. Blev inte alls som jag tänkt mig, då mjölchokladen gjorde tryffeln alldeles för mjuk. Men, tänkte jag... då får jag göra på annat vis. Det är just dessa gånger det kan bli så perfekt!! Ljuvligt goda, en liten form med så mycket övverraskning!!

Ni vet ju att jag Älskar tryffel, men oxå att jag är tokförtjust i den nya chokladen...




Chokladtryffel med lakrits, vit choklad o lime

1 dl grädde
200 g Marabou Black

200 g vit choklad
Rivet skal av 1 lime

Låt grädden koka upp, häll över mjölkchokladen som du hackat i mindre bitar. Rör om till en smidig massa. Ställ tryffeln i kylen (när den svalnat), tills den helt stelnat - ett par timmar. Rulla sedan med hjälp av en tesked tryffelmassan till små kulor. Jag gjorde en kula som var hälften så stor som jag brukar göra, ca 1/2 tsk. Ställ de rullade tryfflarna i kylen eller frys dem en liten stund.

Smält 100 g av den vita chokladen över vattenbad. Häll lite i varje liten form, så att det täcker botten av formen. Lägg i en liten tryffel-kula i varje form över chokladen.


 Smält den resterande 100 grams chokladen, även den över vattenbad. Häll nu vit choklad över din tryffelkula, så att den täcker tryffeln. Skaka lite på formarna, eller slå sakta din bricka med tryfflarna på lite lätt i bordet så att ev luftbubblor försvinner.
Strö lite rivet limeskal över!



Så gottit!!


 Kära syster trodde det var persiljesmör... men icke!!

Önskar Er en härlig fredag, trots att det nu råkar vara den Trettonde!!

Kram o det!!!

Inga kommentarer: