söndag 6 mars 2011

Choklapralin med Dulce de leche!



Ville ju testa lite mer med min Dulce de leche-kräm... Jag har gjort mörka chokladpraliner fyllda med dulce de leche!! Mmmm!!



http://sockerochmirakel.blogspot.com/2011/03/dulce-de-leche.html







Jag använde siliconform (för isbitar från Ikea). Jag började med att smälta mörk choklad över vattenbad. När chokladen smält så häller eller spritsar du (jag använde liten rund tyll) chokladen i formarna. Vänd formen upp o ner o överflödig choklad kommer att rinna ut. Denna överblivna choklad kan du lägga tillbaks i skålen för att sedan använda den till botten. Låt formen stå kallt en liten stund så att skalen stelnar. Fyll sedan skalen med dulce de leche (jag hällde även detta i spritspåse o spritsade med rund tyll tillräckligt mycket i skalen. När du fyllt skalen är det åter igen dags att använda den smälta chokladen...(kanske får man smälta till den lite ytterligare över vattenbad) Häll chokladen över formen o skrapa sedan bort överflödig choklad med spatel eller bakskrapa ex. Ställ återigen kallt o lossa sedan pralinerna från formen.





På Bagaren o kocken finns en bra instruktionsvideo (o en massa annat kul!!)!



http://www.bagarenochkocken.se/shop/?cat_id=170



Tjing!!

9 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Ser himla fina ut

Veropenn sa...

jättefina och ser väldigt goda ut. såg ngr sådana videos i julas o tänkte att det måste jag prova....inte kommit längre än till tanken. Det såg så himla enkelt ut när de gjorde fyllde, hällde ut och fick fina skal.....kan du vara ärlig o säga om det var lika enkelt:-)

//Veronica

Linda sa...

Veropenn.... Nä det var inte helt problemfritt!! Jag tycker att det är svårt (omöjligt?) att få chokladen lika tunn o "rinnig" när den är smält vilket oxå medför att det är svårare att tömma ur formen. Men du skall absolut testa tycker jag!! Jag vet inte om det var nåt trix med formen eller om chokladen var för varm o sedan åkte in för snabbt i kylen för flera av dem blev sådär tråkigt vita på ytan (o det har jag väl lärt mig att det beror på * att chokladen är gammal eller * att chokladen står i kylen (dessa stod ju endast kortare stund i kylen så jag kan inte förstå varför de blev vita???

Cupcakesfluffan: Tack! Har ätit upp de fulaste ;-)

Myownhome sa...

ÅH vad fina och goda de ser ut!
Ha det fint
/Johanna

Veropenn sa...

visste väl att det var ett spel för gallerierna de där videosarna... jo men jag ska prova ngn dag. Tror du ska hälla i lite olja för att motverka det vita....de blir iallafall mkt mer glans av oljan.
//Veronica

Linda sa...

Veropenn: Klart du skall testa, så testar jag med olja nästa gång!

Myownhome: Ta o tack detsamma till dig!!

Ester sa...

Åh vad ljuvligt! Jag hade tänkt koka egen kolasås och fylla praliner med men jag kanske ska köra på dulce de leche lika som dig! Det såg ju riktigt gott ut. :) Tack för tipset!

Linda sa...

Ester: Det var inget ;-) Gött!!

Anonym sa...

Längesen du skrev detta men jag tänkte säga att de blir vita om du använder riktig choklad och inte tempererar den. Choklad man köper är tempererad, men man måste göra om det när man smälter den.
Köper du den som heter "block" ska de inte bli vita, men den är heller inte riktig choklad, o inte alls lika god.
Läs mer om temperering på internet, eller böcker, finns massa info överallt.
Är dock förvånad att de lossnade från formen, det ska de inte heller kunna göra om chokladen är otempererad.

Hälsningar
en godisgalen konditor :)