tisdag 15 mars 2011

Kardemumma Ökensand!!



Min syster brukar ofta skratta åt mig o mina kakor - inte för att De är så galna egentligen, utan mest för att kakor döps till så lustiga namn?? När jag var liten bakade jag ofta ökensand o detta är en variant - ser inte alls ut som traditionella ökensand men goda blev de!







200 g rumsvarmt smör

4 1/2 dl vetemjöl

2 1/2 dl strösocker

1 tsk hjortronsalt

1 msk vaniljsocker

1 msk finmalen kardemumma


Blanda samman samtliga ingredienser o blanda till en jämn deg. Dela degen i fem lika stora bitar o rulla den till ca 4 1/2 cm diameter. Plasta in dem o lägg dem kallt i kylen i minst en timma. Tag ut rullarna o skär dem i ca 1 cm tjocka skivor. Grädda mitt i ugnen på 170 grader i ca min. (här är jag inte riktigt överens med tiden i ugnen, mina var inne i ca 12 minuter - men blev väldigt knapriga o goda)








Ha, tror jag skall göra Lills luftlätta småbröd eller prästgårdsnötter nåndag... Så visst, en del var bättre förr eller vad säger Ni??



Kram

Inga kommentarer: