måndag 21 mars 2011

Mösatörva.........



Joo så heter de.. Det har jag lärt mig på jobbet!!


Dessa var ett önskemål till kalas här hemma!!


Receptet kommer i från Leilas bok, A piece of cake. Denna variant är ju lite "tyngre", då den innehåller mycket mörk choklad - men det kan man väl aldrig få för mycket av??

Jag hittade ingen perfekt ungsform, så jag tog min kvadratiska springform o då blev det ju lite smet över till mina mini-springformar!! Upskattat till eftermiddagsfikat!! Skall genast gå ner o hämta en i frysen ;-)



Älskar för övrigt mina miniformar av alla de slag... så roligt att få göra små bakverk!!



Ingredienser


Till 1 plåt:


5 st ekologiska ägg


4 dl strösocker


4.5 dl vetemjöl


3 tsk bakpulver


5 msk kakao av god kvalitet


300 g smör


2 dl vatten


200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)




Glasyr och garnering:


2 dl vispgrädde


2 msk espressokaffe


200 g mörk kvalitets choklad 70%


2 dl kokosflingor till garnering




Gör så här


1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.


2. Vispa ägg och strösocker pösigt.


3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.


4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.


5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.


6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.


7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.


8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.


9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.


10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.


11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.



Mmmmm

Inga kommentarer: