fredag 25 mars 2011

Vanilj & chokladtårta med hallon!!


Vi har haft kalasande här hemma o jag ville bjuda Finaste på gräddtårta (hör ju till eller hur??) Det var länge sedan jag gjorde gräddtårt, så det var på tiden...
Dr Oetker har olika tårtfyllningar (påse man blandar med mjölk, så smidigt o så gott) Ibland måste man ju får göra det lite enkelt för sig...
Jag valde två fyllningar * Äkta bourbon-vanilj o *vanilj och choklad (med goda bitar mörk choklad i)
Jag lade ett litet lager med hallonsylt på nedersta botten, för att lyfta lite ytterligare.




Jag gick loss med spritsen uppepå. Det är svårt tycker jag att vispa grädden alldeles lagon, denna gång blev den lite lös... Jag hyvlade Geisha-choklad över!!


Godaste tårtbotten:
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg o socker pösigt o vitt
Blanda de torra ingredienserna o vänd sedan ner i äggsmeten
Häll smeten i smord o bröad form
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min.
Tårtan blev väldigt uppskattad. Jag har ju de senaste åren varit alldeles tårtgalen o bakat mängder av tårtor - mest med sockermassa. Släkten har nog hunnit bli lite mätta på dessa tårtor, därför extra kul att de gillade denna så mycket!!
Trevlig helg alla Rara!!!!

3 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Ser himla gott ut :-)

Loppan flyttar västerut... sa...

Sötis, har du fått ordning på bloggen? Ge mej tårrrrta!
Pusselipuss tillbaka

Linda sa...

Göttit!!! Trevlig Helg Fluffan!!

Åsa, japp - det var pga uppdatering som Blogger visst inte gillade ;-) Nu så!!