söndag 27 mars 2011

Världens bästa äppelkaka



I dag har vi ätit årets första äppelpaj o den godaste oxå!! Det är mitt favvorecept på äppelkaka, dessutom busenkelt att göra!! I dag gjorde jag tre-dubbelsats o gräddade i två formar! Blev en del kvar, men vad gör det ;-)

Serverade med vaniljgrädde!

Fick ju äntligen vispa i min fina o efterlängtade vispskål!!
Jag brukar använda en springform, men då vill gärna smöret rinna ner på ugnsbotten o lukta sisådär. Numer använder jag en "hel" form o det gottiga stannar då kvar i formen!!
Ingredienser till en form:

2 ägg

1.5 dl socker

1.5 dl vetemjöl

2-3 äpplen

Kanel

Socker

50 g Smör



Ugn 175 grader Vispa ägg o socker o blanda sen ner mjöl Skala o klyfta äpplen Häll smeten i smord o bröad form, ca 23 cm Strö över kanel o socker Hyvla över smör Grädda ca 45 min tills kakan fått fin färg o kanterna lossnar kring kanterna.


Receptet går att dubbla för större sats ;-) eller tre-dubbla...




Vaniljgrädde:


Jag vispar enkelt i hop marsassås o blandar med vispad grädde, Yammie!! Glöm inte o göra mycket!!



Skön söndag till ER!!

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Äppelkaka är så gott :-)

Loppan flyttar västerut... sa...

Tjusigt tjejen, du är så duktig!

Puss

karin sa...

vaniljsås är ju så gott :)

Sannas Goda sa...

Äpplekaka med vaniljsås är sååå gott!