lördag 12 februari 2011

Älskade Pannacotta!


Som avslutning på goda middagen i dag gjorde jag Pannacotta (älskar...) Denna gång testade jag ett enkelt recept med farinsocker o vanilj!! Jag dekorerade med min nya Mocha Spread o den var verkligen goood!
Jag spritsade en liten klick (ser inte alls ut som klick utan nåt helt annat...) o dekorerade sedan med lite chokladflingor.


Jag älskar de fina vaniljfröna som lägger sig fint kring botten...


Barnen är väl kan tänkas inte så förtjusta i min Mocha spread med krossade kaffe-bönor, så de fick i stället en klick med gräddig vaniljglass.


Pannacotta
1 st gelatinblad

3 dl vispgrädde

0,75 dl farinsocker

*0,5 st vaniljstång
*Jag valde i dag att använda äkta vaniljsocker o vaniljfrön som jag köpte för ett tag sedan. Skall gärna lägga in bild på denna någon dag ;-)


1.Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten. Blanda grädde och farinsocker i en liten kastrull. Snitta och öppna den halva vaniljstången. Lägg den i grädden. Låt blandningen koka upp hastigt under omrörning. Ta kastrullen från plattan.
2. Tillsätt gelatinbladet och rör tills det har smält. Ställ kastrullen i kallt vatten i diskhon tills grädden svalnat. Rör om då och då.
Ta upp vaniljstången och fördela grädden i portionsformar som rymmer drygt en deciliter. Täck och ställ formarna i kylen minst 2 timmar.

4 kommentarer:

Ester sa...

Åh det vattnas i munnen! Såg riktigt gott ut! Jag måste ta och göra pannacotta någon dag. :) Ha en trevlig helg du med! Kram

Cupcakesfluffan sa...

så gott det ser ut, har ännu inte testat pannacotta, måste verkligen ta och göra det

Sannas Goda sa...

Pannacotta är den perfekta efterrätten tycker jag! Denna ser väldigt god ut!

Linda sa...

Ester: såg att du gjort pannacotta i dag - kul!! Ja, pannacotta är ju så enkelt att göra o kan varieras i massor. Jag gjorde ju cappucinopannacotta till nyår - en riktig hit!!!!

Cupcakesfluffan: Måste du testa!!!! Det är ju så gott!!

Sanna: Håller med om att det är mumma.

Tack Ni söta!!

Ha en bra vecka med alla hjärtans dag o allt!! Kram