tisdag 15 februari 2011

I går gjorde jag Apelsinhjärtan. Himlans gott!!
Nu spinner jag vidare på att göra med vaniljkräm....eller varför inte med chokladtryffel!




Apelsinhjärtan


ca 20 stycken


Ingredienser
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl Florsocker
1 tsk Vaniljsocker
1 äggula

Fyllning
2 ägg
1 dl Strösocker
2 1/2 msk vetemjöl
1 msk apelsinjuicekoncentrat


Garnering
Florsocker

Blanda alla torra ingredienser i en skål. Arbeta in matfettet och äggulan. Ställ degen i kylskåp i 1 timme. Tryck ut degen i smorda hjärtformar. Grädda mitt i ugnen i 6 minuter i 200°. Under tiden rörs ingredienserna till fyllningen samman. Fördela fyllningen i de förgräddade formarna. Grädda i ytterligare 5-7 minuter. Låt kakorna svalna innan de tas ur formarna. Dofta florsocker över kakorna vid serveringen.




Då jag bara hade 10 hjärt-former valde jag att kavla ut resterande av degen o stansade ut hjärtan. God o väldigt smidig deg!! Dekorerade med små strössel-pärlor!!

Recept från Dansukker!!


2 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott det låter med apelsinhjärtan

Linda sa...

Ja de var goda, men inte så jättemycket apelsinsmak (men jag hade ju färsk pressad apelsin o den är väl inte så stark)

// Linda