lördag 12 februari 2011

Lördagsstek!

I dag har mina vuxenpoäng vuxit... Jag har gjort Porterstek för första gången. Fantastiskt gott o väldigt roligt att jag nu äntligen fått göra stek. Jag är bortskämd här hemma med att min man gör all mat - för han gör den allra bäst! I dag ville jag dock låta honom vila från matlagning ;-)





Till en härlig middag för ca 6 personer, behöver du:

1.5 kg benfritt nötkött, jag använde Fransyska. Går bra med innanlår och rostbiff också.
1 flaska porter, 33 cl
1/2 dl outspädd svartvinbärssaft
1 dl kina soja
1 tsk timjan
6 st svartpepparkorn
3 st köttbuljongtärningar
2 st stora vitlöksklyftor
6 st enbär
1 st stor gul lök
SuperduperSås
8 dl sky i från köttet
5 msk vetemjöl
2 dl grädde




Skär löken i ringar, dela vitlök och blanda ihop allt till lagen, låt allt koka upp. Lägg ned köttet.
Koka upp och låt koka på medeltemperatur. Det brukar ta ca 1,5 timmer. När köttet är klart, ta ut det och sila såsen. Blanda grädde med mjöl och häll i skyn.
Jag serverade med kokt potatis, syltlök o röd vinbärs-gelé!!
Receptet hittade jag hos Ovanligt gott!! O det var Ovanligt gott, Tack!!


5 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Heliga makaroner! Vad duktig du är, jag blir glad o stolt o väldigt sugen på att smaka! Heja bästa sis, pusssss

Linda sa...

Visste ju att du skulle bli stolt!!! Puss ;-)

Cupcakesfluffan sa...

Så gott det ser ut, stek är aldrig fel, fast jag gör det aldrig själv :-), utan äter det bara om min mamma eller svärmor gör det

jenny sa...

Såg gott ut o lät väldigt gott, måste ja prova på att göra nån gång :)

Linda sa...

Cupcakesfluffan: Ja, det är ju mina minnen med från tiden då mamma var med. Berättade just för barnen i går att detta gjorde min mamma ofta. Min syrra är fantastiskt duktig på porterstek o jag är så stolt över att jag vågade testa. Känner mig vuxen på ett härligt (o lite fånigt) sätt!!

Jenny: Gört bara, det var ju enkelt!!!!

Kram