tisdag 22 februari 2011

Fler experiment!!

I dag ville jag testa en ny variant på den klassiska kolakakan... Det blev därför kolakakor med krossad turkisk peppar o en annan med Cacao o chili-pulver från Santa Maria!!

Skulle jag döpa om dem, skulle det bli till hårdrockskakor!
Dessa är ju då såklart de med turkisk peppar i...

KOLAKAKOR, grundrecept

200 g smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat




Tillagning
Sätt ugnen på 200°. Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Jag krossadde turkiska pepparn i min mortel o på andra varianten bara strödde jag Cacao o chili-pulver uppepå kakorna innan de åkte in i ugnen!

Dela degen i fyra lika stora bitar. (Rulla ut varje bit till en ca 35 cm lång rulle. Lägg rullarna på en bakpappersklädd plåt. Platta till dem lätt med en gaffel) Jag rullar till en lång rulle, skär i lika stora bitar o rullar sedan dessa bitar till små bollar. Lägger dem på plåt o plattar till dem lite!

Grädda mitt i ugnen ca 10-12 (längder 15 min. Skär längderna när de fortfarande är varma i ca 2 cm breda, lite sneda, bitar).


Jag vet att Veropenn tidigare testat mina polkagriscookies men med turkisk (tack för tipset!)

Jag tycker att den turkiska flöt ut lite väl mycket o det beror säkert på att jag hade i rätt stora bitar av godiset. Kanske ställer jag inte fram dessa kakor till släktfika (gillar tant turkisk peppar...?) men tänker mig absolut att ha dessa som tillbehör till en citronglass, mmmmm!!


2 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så mumsigt det låter, spännande med Cacao och chili-pulver , har inte sett det pulvret innan, måste kika efter det i affären

Veropenn sa...

Ha ha jag lovar du kommer bli förvånad över hur många som kommer gilla turkiskpeppar. Mina var inte snygga på nått sätt o jag trodde de som åt skulle få en lakritsöverdos! de tog slut först! Ja nu var det ju på jobbet jag bjöd på dem å inget fint kafferep å de äter ju som de aldrig fått kakor förr:-) har sån krydda i mina gömmor, har inte riktigt vetat vad jag ska den till så tack för hjälpen!