tisdag 22 februari 2011

Inte var det bättre förr...


Jo men "förr i tiden" känns det som om man gjorde mycket småkakor - o inget fel i det. Men med en enkel klassisk kolakaks-deg (eller sirapskaka som det oxå heter) kan man göra nya underverk!!
Jag har länge tänkt göra godingar från "förr", ex smörkringlor o prästgårdsnötter... så det kommer en annan dag!!
Dags att ta fram gamla bakböcker, baka som receptet säger eller improvisera o prova nya mirakel!!



Jag har många gånger gjort dessa kakor med krossad/hackad daim i o de blir ljuvligt goda!!

KOLAKAKOR, grundrecept

200 g smör
2,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

1 1/2 stor daim!

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Blanda samman alla ingredienser till en smidig deg. Dela degen i fyra lika stora bitar. (Rulla ut varje bit till en ca 35 cm lång rulle. Lägg rullarna på en bakpappersklädd plåt. Platta till dem lätt med en gaffel) Jag rullar till en lång rulle, skär i lika stora bitar o rullar sedan dessa bitar till små bollar. Lägger dem på plåt o plattar till dem lite!

2. Grädda mitt i ugnen ca 10-12 (längder 15 min. Skär längderna när de fortfarande är varma i ca 2 cm breda, lite sneda, bitar).



Detta blir mitt bidrag till Söta saker o Månadens sötsak, Tema i februari Nygammalt!!




http://sotasaker.com/

4 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

Så gott med daim i :-)

Linda sa...

Mmmm, de är goda!! Ha en bra dag!!

Veropenn sa...

oj oj de här var ju försvinnande goda....tur är väl det för mina blev inget fina. Får göra om dem ikväll....men de dög fint till slaskhinkarna på jobbet:-) tänkte nog prova dem i polkagriscookis-varianten oxå. åhhhh kakor är livet.

Linda sa...

Mmmm Veropenn, visst är de fantastiska!! Gör inget om de inte blir fina....

Kram!!