fredag 18 februari 2011

Så små, så små...

...men naggande goda!!
Jopp, jag har gjort små Cuppispraliner i dag!! Så pilligt, men kul samtidigt!!

Jag fotade på stolen, så att Ni kan se hur liten den verkligen är ;-) , men ni förstår?!!

Gott till en kopp gott o starkt kaffe!!

Jag har gjort skalen genom att pensla insidan av knäckform (av papp) med smält
choklad.

Du behöver:

*en tunn liten pensel

*pappformar eller andra lämpliga små formar

*50 g valfri choklad.

Smält chokladen i vattenbad eller försiktigt i micro.
Pensla insidan av formen med ett tunnt lager choklad o låt dem stelna en stund i kylen - för att
sedan pensla ytterligare. Jag penslade totalt tre gånger.

Du kan pensla tills du är nöjd med tjockleken. Jag upplever att det kan se lite klabbigt ut , men slutresultat blev ok tycker jag! När de vilar klart i kylen försöker du försiktigt att lossa formen. Jag fick av chokladen 12 st skal, dock gick några sönder så man får vara förskitig när man lossar formen.

Jag har fyllt skalen med chokladfudge frosting, som jag gillar allra mest! Såklart kan man ju fylla de små skalen med vad man tycker. Istället för att spritsa kan man hälla smält choklad upp till kanten o dekorera om man vill!!

Chokladfudge frosting
Jag gjorde halv sats o det blev ju såklart massvis över ;-)
100 gram mörk choklad
150 gram smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljextrakt

Smält chokladen över vattenbad eller i mikro och låt sedan svalna. Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt. Tillsätt vaniljextrakt, florsocker och kakao och vispa samman. Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig.

Fyll Din spritspåse o spritsa loss....
Frosting som blir över kan du spara i lufttät burk i kylen.


Ha en skön helg!!



4 kommentarer:

Ester sa...

Jättefina! Visst är det roligt att göra dem? Resultatet blir ju så fint! :)

Cupcakesfluffan sa...

Så underbart söta de blev, kuk ide att fota dom på stolen :-)

Veropenn sa...

så söta...står på min lista över att göra nu.

du din syster (blivit beroende av hennes blogg-gud så roligt hon berättar om deras liv)hade ju varit inne i en hobbylobby affär....var å kollade deras hemsida. FATTAR du kvinna vad som väntar dig....huvudet värker, pulsen ökar, habegäret ökar (ja du fattar) efter att tittat där en stund! tror du att din systers kontainer kan gå i retur med grejer där ifrån....varför har inte lilla landet sverige ett sånt ställe. deras priser var ju en fröjd för ögat oxå! jag skulle varit amerikan....då hade jag haft tillgång till dessa affärer och varit en jävel på amerikanska!
//veronica

Linda sa...

Tusen Tack alla söta!!

Veropenn: åh vad glad jag blir, Åsa är så glad o överraskad över alla som läser o ja, hon är fantastisk på att skriva! Jag har såklart börjat förebereda o planera antal väskor för resan (en tom till oss var...) Jösses, vilken galen affär det verkar vara! Men, övervikt på flyget vad är det???? (iaf nåt jag glömt om några år...)

Ha en alldeles lysande dag!!!

Kram