tisdag 15 februari 2011

Då så!!

Jag har idag envist bestämt mig för att göra nya makroner!!
Måste snabbt prova igen, när jag misslyckas ;-)
Det gick bättre i dag, även om jag tycker att de (många) i dag blev lite för toppiga... Var rädd för att röra för mycket i smeten, då jag tror att det var felet i går. Men, nu är jag inte rädd för det köpta mandelmjölet utan kommer att friskt prova igen - snart tror jag!!
Jag har fyllt dem med svartvinbärsmörkräm!!



ca 25-30 st

100 gram skållade och malda mandlar
110 gram äggvita (ca 3 äggvitor) som har stått framme i rumstemperatur ett dygn, täckt med plastfolie
4-5 matskedar socker
200 gram florsocker

1. Finmal den skållade mandeln i en mixer. Sila mandeln så att de stora bitarna försvinner. Blanda med florsockret


2. Vispa äggvitan med elvisp i en annan skål. När äggvitan börjar skumma, tillsätt sockret försiktigt, en matsked i taget. Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig. Tillsätt pastafärg om du vill färga din macarons.

3. Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Vill du prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten.

4. Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en timme på plåten, så att de bildar ett "skinn" på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga.

5. Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 10-12 minuter. Låt svalna och ta försiktigt bort dem från bakplåtspappret.

Förvara dem i en lufttät burk i kylskåp , när du spritsat på valfri fyllning!!


Grundrecept på enkel smörkräm
115 g mjukt smör
250 g florsocker
2 tsk värmd koncentrerad svartvinbärsdryck/saft


Vispa smöret med lite florsocker åt gången. Blanda ner den varma saften o vipsa till mjuk konsistens. Spritsa på din macaron o sätt i hop dem två o två!!
Recept från Call me cupcake!! (Tack Linda för support o inspiration!!)

http://www.callmecupcake.se/
Gå in o kika, helt fantastiskt!!



14 kommentarer:

Ester sa...

Jag tycker de blev jättefina! Så duktig du är! Får se om jag vågar prova på att göra makroner nån gång med. :)

Cupcakesfluffan sa...

De som är på bilderna är himla fina, härlig färg

Linda sa...

Ester, det skall du absolut testa. Adrenalinet sprutar, men så kul när det blir bra!!

Fluffan: Valde ut de snyggaste ;-)

Veropenn sa...

Åh nu finns det ju hopp igen för mandelmjölet...ska bara samla kraft, det såg ut att vara en vansinnigt massa att tänka på!
De är jättefina och härlig färg!
//Veronica

Linda sa...

De blev ju superfina! Jag kan lova att jag får endel misslyckade också.. man får ju välja de bästa att visa upp! ;-)

Sannas Goda sa...

De ser ju jättefina ut! De va lägesedan ja gjorde makroner nu, känns som att de är dags igen nu när ja ser dina fina :)

Linda sa...

Stort Tack både Linda o Sanna!! Ja, snart är jag på´t igen för lite miss blev det ju... men Linda, det där är ju ett bra trix ;-)

Ester sa...

Haha, ja men det låter ju bra att det sprutar. :) Känns som det får bli ett helgbak i så fall för det är rätt tidskrävande som jag förstått det? :)

Pernilla -Bli min jäst sa...

De blev ju jättefina, helt perfekta!! Och färgen är grymt snygg:)
Var köpte du mandelmjöl?

Linda sa...

Tack Pernilla (nja inte perfekta...men slutade ju denna dag inte med katastrof ;)) Jag köpte mitt mandelmjöl på Lidl!! När det gäller färgen så måste man ju ta i lite mer än vad man förväntar sig av slutresultatet, då de bleknar lite i ugnen!

Lycka till alla sugna ;-)

Kram

Malin sa...

JAG VILL SMAAAAKA !!!

Linda sa...

Malin, kom förbi här i morgon em så har jag några till Dig!!

Kram

Anonym sa...

Hej Linda!
Ville bara säga att jag gjorde din chokladtryffeltårta. Den var helt fantastisk! I helgen ska jag prova en cheesecake från din blogg. Det är ju så roligt med lite nya recept, och ännu bättre när man vet att ett proffs har provbakat innan mig! Ha en riktigt skön helg!
MVH / Pallis

Linda sa...

Pallis, Vad roligt att du gillade tårtan - visst är den supersmarrig!! Hihii proffs ??? Nä bara galen ;-)

Ha det så gott!!!

// LInda