fredag 25 februari 2011

Semlor!!

Det var ju inte Premiär av Semla i dag, men premiär för mig att baka dem!! Det var ju absolut inget svårt eller jobbigt, så nu har jag gjort det med!! Vet inte varför jag tidigare inte gjort egna, men kommer absolut att göra det fler gånger!!
Man kan fylla sin semla med vad man önskar: kanske vaniljkräm o grädde (om man nu inte gillar mandelmassa) eller varför inte med vipad chokladgrädde?

Jag gjorde 12 st ganska normalstora o resterande blev supersmå o söta - de skall bli minisemlor!!


Grundrecept
150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1,5 dl strösocker
2 tsk kardemumma, stött
0,5 tsk salt
15 dl vetemjöl, (ca 900 g)

Tillagning
1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm blandningen till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och rör tills jästen löst sig. Tillsätt socker, kardemumma, salt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop till en deg och knåda den ca 5 min i köksassistent eller 10 min för hand. Låt degen jäsa övertäckt i 40 minuter.

2. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela i 26 bitar. Rulla till runda bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

3. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 10 minuter tills de har blivit gyllenbruna. Låt kallna på galler.
Fyllning:
Lika mängd fint riven mandelmassa o inkräm från bullen. Blanda med lagom mängd grädde. Här kan man ju själv bestämma hur lös man vill ha fyllningen - jag tycker fyllningen skall vara ganska lös.
Spritsa sedan (eller klicka ut) vispad grädde i fint mönster o pudra med florsocker!!
Jag spritsade med stor tyll i små "runda" rörelser som små blommor...
Ha en fin söndagskväll o en Bra vecka!!
KRAM

Inga kommentarer: