torsdag 30 december 2010

Kardemumma och kaffekaka

God fortsättning!!
Nu tar vi nya tag mot nyår o nya utmaningar!! Jag har bakat kardemumma och kaffekaka från min fina bok Vinterns söta. Den var jättemumma!!



75 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
1/2 dl mjölk
1 dl kallt kaffe
Florsocker
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj o bröa en springform ca 24 cm.
Rör socker o smör poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna o varva ner i smeten tillsammans med mjölken o kaffet. Blanda till en slät smet.
Häll smeten o formen o grädda mitt i ugnen ca 40-45 (jag hade nog bara inne ca 35 min...) Kakan är färdig när den släpper från kanten o provstickan är torr. Låt svalna liten stund i formen o stjälp sedan upp på ett galler för att svalna helt. Pudra över med florsocker.
Jag gjorde lite snöstjärnor i sockermassa.

Med detta bakverk vill jag vara med i Månadens sötsak hos sotasaker.com:
Månadens tema är Kryddat!!



Söta saker

Inga kommentarer: