torsdag 2 december 2010

Harmoni....

Så, nu har jag tagit nya tag! Känns skönt att veckan närmar sig lite mer vila... o pepparkaksbak hoppas jag! Mina cupcakes fick följa med i kartong till jobbet i dag, jag har så härliga arbetskamrater som verkligen uppskattar fika!!



Chokladcupcakes

ca 15-16 normalstora cupcakes
100 g smör
3/4 dl mjölk
1 1/2 dl rörsocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 msk marsanpulver
2 1/2 dl mjöl

Smaksättning: 2 msk kakao


Sätt ugn på 225 grader
Smält smör i kastrull o häll i mjölken, låt bli varmt med låt inte koka
Vispa ägg o socker lätt
Blanda mjöl med bakpulver, marsanpulver, kakao o tillsätt detta sedan växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten
Häll upp i muffinsformar o grädda mitt i ugnen i ca 12 min

Chokladfudge frosting

100 gram mörk choklad

150 gram smör

2 dl florsocker

1/2 dl kakao

1 tsk vaniljextrakt

Smält chokladen över vattenbad eller i mikro och låt sedan svalna. Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt. Tillsätt vaniljextrakt, florsocker och kakao och vispa samman. Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig

Mina små minilussekatter, gjorda av modelleringspasta som jag färgat med gul pastafärg...

Dekorerade med chokladpastan jag gjorde i går. Under pastan ett litet lager av vanlig enkel smörkräm för att locket skall ligga still!!

Nu tar vi helg, men hoppas som sagt att kunna baka pepparkakor... Återkommer!!

Ha en mysig andra advent!!




3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Jättesöta, gullig du är som bjuder jobbet på fika. Förstår att det är uppskattat!
Kram
// no name blogg

Linda sa...

Tack för söt kommentar ;-) Jo risken är att de blir lite för vana vid det... men de är ju min egna testpatrull!!

Ha en bra helg!!

bagerskan sa...

Så söta!!
Du har väl inte missat Bagerskans julkalender - fylld med härliga tävlingar, kram Karin