måndag 20 december 2010

Stämpla mer...

I helgen har vi varit hos barnens farfar i Skåneland o Han behöver kakor!!! Jag stämplade dem såklart, så finns det inga tvivel!!!!


Mycket snö även där, god mat o Tomtebesök!!







Kardemummakakor


200 g kylskåpskallt smör

5 dl vetemjöl

2 dl strösocker

2 tsk malen kardemumma

1/2 tks salt

strösocker


Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa smör, mjöl, socker, kardemumma o salt i en matberedare (jag använde visp med krok) till en smulig deg. Vira in i plastfolie o låt vila i kylen ca 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, dela degen i två delar o kavla ut dem till stora rundlar. Jag använde min stämpel o stämplade först för att sedan "måtta" ut med ett lagom stort glas. Strö ev socker innan de åker in i ugnen.

Grädda kakorna i mitt av ugnen i ca 12-15 minuter.






Oreokakor utan fyllning...

Ugn 175 grader

1 1/2 dl strösocker


1 dl kakao


3 dl vetemjöl


1 tsk bikarbonat


1 krm salt


150 g rumsvarmt smör


1 ägg, lätt uppvispat



Blanda alla torra ingredienserna o rör sedan ner smöret. Blanda sist i äggen. Gör runda kakor antingen genom att kavla ut o sedan stansa med mått eller rulla två rullar o skär skivor. Några millimeter i tjocklek blir lagom. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.


Dessa chokladkakor är fantastiska!!!

Jag har fler recept att testa på min stämpel då jag upplever att stämpeln inte riktigt kommer till sin rätt med alla degar ;-) Man vill ju att texten skall synas tydligt o klart!! Men goda var de bägge kakorna !!


5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag vill jätte gärna betsälla en tårta till min dotters dop från dig! Min fråga är om det är möjligt. Jag hittade ingen mejl eller några kontaktuppgifter alls på dig så jag vet inte hur jag kan få ett svar. Men hoppas att du läser dina kommentarer!

Linda sa...

Hej!! Jo men visst läser jag mina kommentarer! Mysigt med dop, när är det?? Jag gör inte mkt tårtor nu för tiden pga tidsbrist tyvärr. Det beror ju lite på när det är dags?? Du har inte funderat på ett cupcakesbord...så får alla varsin liten "tårta". Ha det så gott!!

Du kan maila om du vill veta mer flingan24@bredband.net

Kul att du hört av dig!!

Anonym sa...

hej, hittade hit till din blogg i början på veckan. blev ju helt såld på stämpeln och var bara tvungen att beställa en sån. igår fick jag den och det blev oreokakor, de blev inte alls så fina som dina dock. jag fick stämlpa när de kom ut ur ugnen för annars flöt det ihop tyckte jag. har du kommit fram till vilket recept som passar bäst till stämpeln? sen vill jag bara säga vilka fantastiska bakverk du gör....himla kul blogg. mvh veronica

Linda sa...

Hej! Tack för fina ord!! Jag har ju inte testat med ándra recept ännu, men tycker nog att de ljusa kardemummakakorna gjorde sig bäst hittills... Jag är ju lite petig så jag slänger de som inte blir bra o kavlar ut igen.

Kardemummareceptet är så gott, men blev lite bubbliga kakor i ugnen! Men de är värda alla bubblor ;-) De har varit väldigt uppskattade, så testa dem!! Jag kommer att prova framöver igen med nytt recept!!

Ha en skön helg o tack för titten o fint beröm!!

// Linda

Anonym sa...

hej igen, tack för tipset. jag gjorde dina kardemummakakor fast jag tog kanel istället (kardemumman slut här hemma), de blev väldigt uppskattade så det funkade oxå. gjorde även oreokakorna....o akta så goda de var. Tack för hjälpen,jag stämplar vidare:-)
//Veronica