torsdag 23 december 2010

Knäckebröd


Att göra eget knäckebröd är absolut ett måste hos mig till jul. Supergoda är de o man kan lägga i vilka frön o kärnor man vill!! Detta recept har jag hittat i tidningen Lantliv. Formen på knäckebrödet kan man välja själv. Jag har i dag gjort små runda, långa stänger o stora runda som man sedan kan bryta i önskad storlek.
Det är enkelt att göra o man får bra träning i armar o överkropp (!) av allt kavlande.







12 stora kakor eller valfri form...

Ingredienser:
5 dl vatten
50 gr jäst
2 tsk salt
5 dl vetemjöl
8 dl rågmjöl + ca 2 dl till utbakning


Gör så här:
Värm vattnet till fingertemperatur.
Finfördela jästen i en bunke.
Häll i vattnet och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt salt, vetemjöl och rågmjöl.
Arbeta degen väl, den ska bli ganska fast.
Strö över lite mjöl och låt jäsa i 60 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Arbeta ihop degen och lägg den på mjölat bakbord.
Dela den i tolv bitar.
Kavla varje del till en tunn kaka med slät kavel.
Mjöla och vänd.
Kavla till sist med kruskavel.
Se till att ha plåten inne i ugnen hela tiden.
Kakorna tar du ut och in med hjälp av bakspade.
Det behövs inget bakplåtspapper.
Grädda i 6–8 minuter tills de börjar få färg.
Låt svalna på galler utan duk.

Jag använder sesamfrö, solroskärnor, pumpakärnor o grovsalt. Alla behöver ju inte ha av alla frön, det blir många knäckisar så man kan ju gott göra en del av varje o blanda som man vill!!

Inga kommentarer: