söndag 10 oktober 2010

Baka några extra...



Ett av dagens projekt bestod av att baka lite kakor till kommande kalas...
Från boken Söta saker bakade jag ingefärskakor o från Dansukker bakade jag kolaformar. Jag kan inte bestämma vilka som blev godast - Mmm supergoda bägge två!!
Så roligt att testa nya smaker o recept!!


Ingefärskakor

ca 25 kakor

Ugn 200 g

100 g rumsvarmt smör

1 dl farinsocker

1 tsk vaniljsocker

1/2 dl sirap

1 ägg

4 1/2 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

1 tsk malen ingefära

1 krm salt

Rör samman smör, farinsocker o vaniljsocker o blanda sedan ner sirap o ägg. Blanda de torra ingredienserna i en bunke o blanda sedan med äggblandningen. Rulla degen till bollar o lägg dem i skål med strösocker. Vänd runt bollarna så att de täcks med socker o lägg dem på plåt. Platta till varje boll försiktigt med fingarran lite fuktade med vatten. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Kolaformar

24 stycken

200 g smör
2 dl Dansukker Rörsocker Flor
4 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk Dansukker Vaniljsocker
12 kolor t ex Dumle eller Riesen
Småkaksformar alt småbrödsplåt noga smörad


Rör margarin och florsocker smidigt. Blanda samman mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner i smeten. Låt degen vila i kylskåp i 30 minuter. Dela kolorna mitt av. Rulla ut degen till en rulle som skärs i 24 bitar. Forma bitarna till bollar. Lägg bollarna i småkaksformar. Gör ett hål mitt i varje boll och stoppa i en bit kola. Grädda mitt i ugnen i 200° i cirka 10 minuter. Låt svalna.

Jag bakade även 0oreo cookies. De skall jag lägga i hop med smörkräm, bild kommer när det är dags ;-)

Ny vecka, nya utmaningar...



Inga kommentarer: