lördag 16 oktober 2010

Bullar i mängd ;-)

Jo, började dagen med att baka bullar i massor, vetelängd o nutellabollar. Ja, lite muffins med!!
Dags att fylla frysen inför kommande kalas.
Nu är det lördagskväll o jag är klar för i dag!!
Underbara deg!!



Muffins, 16 normalstora

50 g smör

3 ägg

2 dl strösocker. Jag använde råsocker

1 dl mjölk

4 dl mjöl

2 tsk bakpulver



Sätt ugnen på 225 grader

Smält smör.Vispa ägg o smör pösigt.

Blanda ,mjöl o bakpulver o rör ner i äggsmeten.

Tillsätt ev fyllning. Jag tog stora hackade bitar av mörk o ljus choklad.

Klicka ut smeten till 3/4 i pappersformar, som står i din muffinsplåt.

Grädda mitt i ugnen i ca 12 min. Låt svalna på galler.


Nutellabollar



Grundrecept på vetebullar
50 g jäst
125 g smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)vetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°C. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt och socker och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Tag upp degen och lägg den på ett mjölat underlag och knåda den smidig. Skär degen i två delar och kavla till en ½ cm tjock platta. Fyll med något av förslagen nedan, rulla ihop och skär varje rulle till 24 bitar som läggs i bullformar. Jäs under bakduk 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö gärna över pärlsocker eller mandelspån.
Grädda bullarna 8–10 min i 250°C.
Klippt längd: Sätt ugnen på 200ºC. Klipp djupa jack i rullen och lägg flikarna åt vardera hållet. Jag lägger min vetekrans i smord springform. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pensla med ägg och grädda längderna mitt i ugnen, ca 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Choklad- och hasselnötsfyllning
Bred ut 50 g mjukt smör på den kavlade degen. Strö på 2 msk
socker, 50 g hackad mörk blockchoklad, 50 g hackade hasselnötter.

Mandelmassa- och apelsinfyllning Bred ut 50 g mjukt smör på den kavlade degen. Strö på 2 msk strösocker blandat med det finrivna skalet av en väl tvättad apelsin. Grovriv 100 g mandelmassa och fördela den över.

Nutellafyllning Bred ut 50 g mjukt smör och 100 g Nutella på den kavlade degen


Mina nutellabollar gjorde jag enligt grundrecept o kavlade sedan ut stor platta. Sporra eller skär ut fyrkanter o lägg en klick rumsvarm nutella mitt på fyrkanten. Knip i hop hörnen o lägg sedan skarven neråt. Grädda enligt grundrecept i ca 8 min.

Inga kommentarer: