torsdag 21 oktober 2010

Muffins, fuffins eller cupcake...


Ja det finns verkligen många kära namn på den underbara lilla... För mig är cupcake en lite tyngre muffins med en god fyllning eller frosting på. En muffins känns lättare i konsistensen. Faktiskt gjorde man väl muffinsarna förr i tiden (!) på vanlig sockerkakssmet...

Fuffins är ju lillasyster Maikens egna ord på mina små fyllda pappersformar. En fuffins kan varieras i all oändlighet o man kan servera den både med eller utan frosting.

Jag har ett par favvorecept på dessa små muffinsar, cupcakes o fuffinsar. Ett par grundrecept som jag tycker alltid passar bra, både med eller utan fyllning eller frosting:


Till 16-19 muffins

100 g mörk choklad
50 g smör
1 3/4 dl mjölk 2 ägg
1 1/2 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker

1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt


Ugn 175 grader

Grovhacka choklad, smält smör o blanda ner choklad o mjölk

Vispa ägg o socker + vaniljsocker fluffigt

Blanda mjöl, bakpulver, kakao o salt. Vänd ner choklad- o mjölblandningen i äggsmeten


Jag blandade i dag även i större bitar av hackad choklad... (Till Maikens stora förtjusning som älskar chokladfuffins med hård choklad i...)

Fyll pappersformar med 3/4

Grädda mitt i ugnen i ca 14 min

Choklad fudge frosting

100 gram mörk choklad
150 gram smör
2 dl florsocker
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljextrakt

Smält chokladen över vattenbad eller i mikro och låt sedan svalna. Vispa rumsvarmt smör vitt och krämigt. Tillsätt vaniljextrakt, florsocker och kakao och vispa samman. Tillsätt sist chokladen och vispa tills frostingen är slät och krämig.

Inga kommentarer: