onsdag 27 oktober 2010

Äggfria chokladmuffins

Recept på äggfria chokladmuffins från Allergisidan, som blev jättehöga, fina o fluffiga ;-)


Chokladmuffins
12 st i muffinsform, eller 21 i formar

4 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2½ dl vatten
3/4 dl Olja / mjölkfritt flytande margarin eller 75g smält mjölkfritt margarin

Blanda alla torra ingredienserna och häll sedan i vattnet och oljan och rör om, det blir en tjock smet.
Grädda i 225ºC i ca 15-20 min i form.
Använder du pappersfrormar blir de mindre och du får korta ner gräddningstiden till ca 8-10 min

6 kommentarer:

Hannah Carpemo sa...

Hej hej! googlade mig till ditt muffins recept så jag och sonen har just skjutsat in en plåt i ugnen.
Har haft så svårt att hitta ett bra mjölk/äggfritt muffinsrecept så det här ska bli spännande.:)

/Hannah

Linda sa...

Hej Hannah! Jag tyckte dessa blev bra, höga o fina. Jag har ju inte själv eller barn med allergi, men vid kalasdags brukar det vara dags att göra ägg o mjölkfria.

Hoppas De blev bra!!

Hannah Carpemo sa...

Dom blev ganska bra, fast inte så höga snarare platta.:) råkade ha i lite förmycket smet i formarna. la ut bild på min blogg. Barnen tyckte att dom blev super goda och det är ju det är ju viktigast.
:)
Ha det bra!/ hannah

Åsa sa...

Tusen tack för ett superb recept! Smeten var smaskens, muffinsen blev höga och fina och smakade fantastiskt! Jätteglad :)

T.Mört sa...

Vad skönt att det inte är en jättestor sats med muffins!

Cathrine sa...

Vad roligt att du gillade mina muffinsar :) Det tog några omgångar med bak för att få dem goda :D Dottern kan numera äta både mjölk och ägg, men vi bakar fortfarande de här muffinsarna.

Hälsningar
Cathrine, Allergisidan