söndag 17 oktober 2010

Kolasnitt

Mm, härliga kolakaka - doftar underbart här hemma. Knappt hade bulldoften från igår lagt sig...
Underbart höstväåder i dag, men man blir lycklig av att vara inne o baka oxå!!
Trevlig söndag!!
Kolasnittar
200 g normalsaltat rumsvarmt smör
1 3/4 dl socker
2 tsk bakpulver
1 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
ca 1 dl sesamfrö
Blanda samman smör o de två olika sockersorterna till jämn smet. Tillsätt övriga ingredienser o blanda till en deg. Tag upp på bakbordet o blanda i hop ordentligt. Dela degen i 6 lika stora delar o rulla dem till rullar lika långa som plåten. Lägg 3 rullar på varje plåt. Tryck till rullarna lite o lägg sedan sesamfrön uppepå. Tryck gärna fast fröna lite...
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 10 min



Trixet med knapriga o goda kolakakor är att alltid ha dem lite "för länge" i ugnen. Dessa hade jag inne ca 14 min. Man märker när de böprjar sjunka i hop lite o krackelera - då är de klara!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Linda,

Så kul att hitta din blog, det var av misstag. Du och jag har samma vän på FB Anna "Nisse" och så har jag för länge sedan skrivit till dig på familjeliv och frågat om du kunne baka en tårta till mig men du hade precis börjat jobba då så du hade inte tid. Nu var jag inne på familjeliv och inne på din sida där och tog mig vidare hit och kunde lista ute att det var du genom bilderna här och på FB. Världen är liten. Hälsa familjen och Åsa med familj.

Hälsningar Angelina (fd fröken på Sanna)