torsdag 21 oktober 2010

Kokosmusslor



Tänk vad mycket nya trender det kommer hela tiden! Jag tycker att det är jätteroligt o det finns massor som jag vill prova - Men ibland känns det extra roligt o faktiskt lite viktigt att hålla kvar i det gamla. Jag tänker på dessa små formar som både farmor o mormor gjorde o fyllde med en massa gott!


Jag vill gärna kalla det musslor...

Ingredienser:
1 dl socker

200 g smör

½ ägg

1 dl kokosflingor

5 dl vetemjöl

Blanda rumsvarmt smör och socker och tillsätt ägget. Rör ner mjöl och kokos och tryck sedan ut smeten i formarna, (jag penslade lite smältvsmör i formarna). Grädda i 200 grader i 8-12 minuter. Låt dem gärna få lite färg.Låt svalna och ta försiktigt loss kakorna från formarna. Ett bra trix kan vara att knacka lite på undersidan av formen när de svalnat... Degen räckte till 20 st formar o de skall jag fylla med något gott!!

.

2 kommentarer:

Eva sa...

Fin blogg och såg att du oxå hade bakat kokosmusslor men jag skall nog göra som du och låta de svalna innan jag tar ut kakorna nästa gång för jag fick många trasiga tyvärr.

Linda sa...

Hej Eva!! Tack!!! Jooo de måste nog svalna, sen vände jag dem upp o ner i handflatan o knackade lite i botten med sked!!

Ha en skön helg!!