torsdag 6 januari 2011

Choklad o planering inför helgens stora äventyr!!



Vi håller på o planerar stor mysdag med syster o familj i helgen. Vågar inte avslöja för mycket här, men mysigt kommer det att bli!! Systerfamiljen har varit lite sjuka så vi håller tummarna o äter mycket vitpepparkorn nu...

Jag har bakat två varianter av muffins som kommer bli lite "ompysslade" i helgen.

Toppiga o lite högre muffins
ca 15-16 normalstora

100 g smör
3/4 dl mjölk
1 1/2 dl rörsocker
2 ägg
1 tsk bakpulver
2 msk marsanpulver
2 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
ca 100 g mörka chokladknappar från Odense


Sätt ugn på 225 grader
Smält smör i kastrull o häll i mjölken, låt bli varmt med låt inte koka
Vispa ägg o socker lätt
Blanda mjöl med bakpulver, marsanpulver o tillsätt detta sedan växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten
Blanda ner chokladknapparna
Häll upp i muffinsformar o grädda mitt i ugnen i ca 12 min


Extra klabbiga muffins

16-19 muffins


100 g mörk choklad
50 g smör
1 3/4 dl mjölk
2 ägg
1 1/2 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 krm salt


Ugn 175 grader
Grovhacka choklad, smält smör o blanda ner choklad o mjölk
Vispa ägg o socker + vaniljsocker fluffigt
Blanda mjöl, bakpulver, kakao o salt. Vänd ner choklad- o mjölblandningen i äggsmeten

Fyll pappersformar med 3/4

Grädda mitt i ugnen i ca 14 min



Har fått lite experthjälp med att kolla på vad som hänt med bloggens alla arkiv mm, tyvärr har vi ingen lösning hittat men det kommer....


Härligt i morgon är det fredag o lite mer ledigt!!!

Inga kommentarer: