onsdag 5 januari 2011

Underbart!!


Vet ni.... kanske lite annorlunda men väldigt bra ändå att jag "glömt" att ta foto på kvällens efterrätt. Ett gott tecken på att jag haft väldigt trevligt med Söta Anna o Krille men underbara Olivia i kväll!!
Vi har bjudit på thailändskt... väldigt starkt men gott! Erik får blogga om recept vid senare tillfälle.
Klockan är nu mitt i natten men jag vill ändå ge Er mitt goda recept på Creme Brulé gjord på mjölkchoklad!!

Vi eldar i nya eldkorgen!!


Underbara amaryllis, skulle lätt kunna ge stor peng för denna blomma året om!!



Creme Brulée med mjölkchoklad


6 personer

5 dl Grädde
6 st äggulor
1 tsk vaniljsocker
½ dl socker
100 g hackad mjölkchoklad

Tillbehör:
Strösocker

Brännare
Portionsformar

Sätt ugnen på 150 grader.
Häll grädde, vaniljsocker och mjölkchoklad i en kastrull.
Koka upp under omrörning och tag sedan av kastrullen från värmen.

Vispa under tiden äggulorna och sockret tills det blir vitt och luftigt.
Vispa kraftigt ner den varma gräddblandningen i äggsmeten.

Fördela smeten i portionsformar. Ställ dem i långpanna. Fyll på med hett vatten i pannan till halva formarnas höjd. Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 minuter, tills krämen stelnat. Lite löst i mitten gör inget. Kyl bruléen i kylskåp över natten.

Strö en blandning av strösocker/florsocker på ytan. Sätt ungsgrill på högsta värme (250 grader) och bränn sockret, eller bränn med gasolbrännare. Servera med ex frukt & bär.

Märkte i dag att jag borde lyft upp dem ur vattenbadet direkt de kom ut ur ugnen... de "bakade" till sig lite för mycket o blev lite hårdare i konsistensen, men ändå så goda!!

Så nöjd med min brännare!!

... o så tacksam för goda vänner...

Hoppas oxå att bloggen ordnar till sig med arkiv o annat ;-)

Sov gott!!

2 kommentarer:

anna sa...

Tack för som i vanlig ordning en fantastisk kväll med trevligt sällskap och underbart god mat och efterätt. Stor kram till Er!

Linda sa...

Kram Anna o Tack detsamma!!! Alltid kvalité o roligt att träffa er!!