fredag 14 januari 2011

Födelsedag o 180 småkakor!!

I dag firar vi finaste Biancas 7-årsdag!
Oj vad fort tiden går (tycker väl alltid småbarnsföräldrar...?). Men så är det o kalasande skall det bli i massor. Bianca har en del önskemål angående fika, så det blir en del projekt - men det är ju lycka för mig!!

Jag har en del favvorecept på småkakor, som jag gärna faller tillbaks till - men lite kan man väl få ändra??

Jag tycker att man absolut borde experimentera mer o ändra på smak o form. Man kan ju åstakomma fantastiska grejjer om man bara vågar testa! Jag bakar ofta efter exakta recept, men stoppar i andra fall gärna in extra ingredienser som choklad o godis!!

Jag har köpt en ny kak-stans, eller vad det nu kan kallas. Enkelt att kavla ut degen o sedan bara stansa ut kakorna.

Från kakburken.se


Enkelt o kul med nya formar o former...

Detta är verkligen ett favvorecept på kaka, Kardemummakaka. De var dessa jag gjorde med min kakstämpel "Homemade". De är supergoda o ett bra tips!!

http://sockerochmirakel.blogspot.com/2010/12/stampla-mer.html



Även dessa är godisar...



Polkagriscookies!

100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker (tog lite mindre...)
1 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader

Skär smöret i tunna skivor o vispa detta pösigt med socker. Tillsätt vaniljsocker, sirap, mjöl o bakpulver.
Arbeta snabbt i hop till en deg. Jag krossade polkagrisarna i min mortel o blandade sedan ner i degen.
Jag valde att rulla bollar av degen, men man kan ju klart göra snitt oxå (3 rullar som sedan skärs efter att de varit i ugnen)
Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg o bubblat färdigt!!

Cookiesarna blir väldigt tunna, men väldigt knapriga o goda. Ja inte alls hälsosamma, men måste allt vara det??


Önskar ER en god helg o hoppas på hyffsat lugn... men många roliga projekt såklart!



Min Bästa Syster har varit här o lämnat en goodie-påse med mysiga grejjer, Tack Åsa!!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Allt va så gott, men polkagriscookies. Vilken höjdare!!
Tack för ett härligt födelsedagskalas.

//S

Linda sa...

Tusen Tack själv!! B var så lycklig över sina böcker!!! Ha det så gott!!

Kram