torsdag 2 september 2010

Tryfflar o Tradition...

I dag har det varit riktigt härligt väder, har suttit ute i solen (dock bara ett par minuter...).
För ett år sedan stod jag o rullade 200 tryfflar i köket... Vi bjöd på hallontryffel, mintchokladtryffel o vit chokladtryffel med lime på vårt bröllop.
Jo, det är ett år sedan o jag känner mig alldeles varm i hjärtat o drömmer dagdrömmar om hur det var.
Kanske skaffar mig en litet tradition nu o rullar tryfflar i september... Tänker bjuda mina arbetskamrater på mintchokladtryffel i morgon. Att rulla 20 eller 80 är ju inte så stor skillnad eller varför inte 200...

Fransk chokladtryffel
200 gram fazer mjölkchoklad Marianne
100 gram mörk choklad
100 gram smör
1 1/2 dl grädde
Koka upp grädde o smör. Rör i kastrullen så att smöret smälter. Tag kastrullen från värmen. Bryt chokladen i mindre bitar o blanda ner i gträdden o smöret. Rör tills allt blandats, häll upp i djup tallrik o ställ sedan o låt svalna. När den svalnat ställ tallriken i kylen o låt stå ett par timmar. Jag låter mina stå under natten..
.
Rulla kulor (rullar med en liten sked o sedan med händerna)
Rulla kulorna i kakao.
En sats blir ca 40-50 tryfflar.
En annan tradition blir att gå till min favvofrisör, vilket skall bli väldigt skönt.
Ha en riktigt skön helg o glöm inte o fira o mysa lite extra i helgen ;-)

1 kommentar:

Sanne Erlandsson sa...

Har bara gjort minttryffel med pepparminolja och den blev lite stark, så jag ska definitivt testa detta receptet med mintchoklad istället. Låter jättegott!