fredag 3 augusti 2012

Kokostoppar med lime

Kokostoppar är ett underskattat bakverk tycker jag!! Det är så saftigt, lite segt o smarrigt. Man väljer ju så klart hur stora de skall bli. Man kan även lyxa lite extra med att doppa undersidan/botten i lite smält choklad.



Kokostoppar med lime

Ingredienser
ca 20 st

50 g smör
2 medelstora ägg
1 dl strösocker
200 g kokosflingor
rivet skal av 1 lime eller 1/2 citron

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt kokosflingor, limeskal och smör och rör ihop till en smet. Låt stå i 10 min. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 15 stora eller 30 små toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 min för stora toppar och ca 10 min för små toppar. Tips! Låt kakorna kallna. Doppa sedan den övre eller nedre delen av kakan i smält choklad. Ställ dem att stelna på bakplåtspapper.


Önskar Er en skön fredag o en bra start på helgen! Jag skall hämta hem mina små guldkorn ;-)

2 kommentarer:

♥ ♥ ♥ BAMBI - har gjort världens godaste banan- och chokladtårta! ♥ ♥ ♥ sa...

Va gott det lät med lite lime i kokostopparna! :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Ja, det håller jag med om, verkligen underskattade! Låter hur gott som helst med lime i <3