lördag 28 augusti 2010

Underbara lördag!!

Mycket regn o lite sol...



Har haft en väldigt bra dag, precis så där lugn o skön som jag hade väntat mig... Lillasyster har haft absolut sötaste Livia på besök i dag. De har gapskrattat o busat sen första minut. Storasyster har varit på kalas o pappan har lagt plattor i trädgården (emellan störtskurarna). Jag har prioriterat (!) virk, plantering av mina nya blommor o bakat godaste äppelkakan. Mamma gör sig extra påmind i dag, då hon ofta gjorde denna äppelkaka!!



Mammas knäckiga, enklaste o förmodligen godaste äppelkaka



Skala o klyfta äpplen. Lägg äppelbåtarna i smord form. Blanda ca 1 dl mjöl med 1/2-1 dl socker (jag höftade...). Strö mjöl o sockerblandningen över äpplena o hyvla sedan smör över, så att det täcker bra. Grädda på 220 grader mitt i ugnen i ca 25 min, tills pajen fått fin färg. Jag lade efter halva tiden på ytterligare lite smör...
Servera med marsansås eller vaniljglass.

Inga kommentarer: