måndag 21 november 2011

Turkisk tryffel till pappan!!

I helgen har vi firat Min pappa (Pan som han kallar sig). Vi har firat på Glashotellet i Kosta - det var ett riktigt trevligt äventyr. Jättefint Hotell med allt man kan önska. Jag blir så glad när jag ser min pappa skratta så där i massor o vi har njutit av varje stund. Pan älskar lakrits o dessa tryfflar passar honom perfekt!!

Grattis Pan på 65-årsdan!!
...vi gör gärna om det nästa år...




Turkisk Chokladtryffel


1 dl grädde

200 g mörk choklad

Ca 10 hårda karameller av Turkisk peppar

Kakao att rulla tryfflarna i


Gör så här:

Hacka chokladen fint o lägg det i en skål. Koka upp grädden o slå den över chokladen, rör tills chokladen smält.Tillsätt Turkisk peppar, som du krossat till lagom små bitar i din mortel. Låt svalna lite.


Ställ chokladblandningen att svalna en stund. Jag hade mina i rumstemperatur en stund o när konsistensen var lagom rullade jag dem till små kulor. Det funkar bra att "dra" onskad mängd med en tesked o sedan rulla o rulla dem sedan i en skål med kakao i.
Förvaras i kylen. Tryffeln kan gärna tas fram ur kylen en liten stund före servering.





Mysig Måndag önskar jag Er!!





6 kommentarer:

Veropenn sa...

Mmmm lät gott. Lakrits är så gott o jag är mkt för lakrits för tillfället.

Grattis till utmärkelsen på jobbet oxå!

//v

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Vilket härligt inlägg, grattis till din pappa <3 Tryfflarna ser väldigt goda ut!

Linda sa...

Veropenn: ja lakrits är så gott!!

Tack Alexandra, mm de var goda!!

Veropenn sa...

Hej, jag skrev ett svar på min blogg, men ifall du inte läser det så skriver jag här med. det blev ingen kraftig lakritssmak av en sån chokladkaka så var inte rädd att dra i lite mer. mina kakätare tyckte de var goda som de var, ja det beror väl på hur mkt lakritssmak man vill ha helt enkelt:-)
//v

FRIDA sa...

Sedan jag läste din blogg första gången så kan ja inte låta bli att läsa den.

Bloggen är inspirerande, fin och jag gillar att du delar med dig av recepten och inte bara bilder.

Jag har gjort ett inlägg om dig i min blogg, fall du vill läsa :-)

Blogga på!
/FRIDA

Linda sa...

Tack Frida, det var snällt skrivet!! Såklart jag kikar in på din blogg o du är sä välkommen tillbaks!!

Glad att jag kan glädja någon ;-)

// Linda