tisdag 9 augusti 2011

Vet Ni vad...

Jag har en av världens bästa arbetskamrater!! Lena är fantastisk, omtänksam o tacksam! Lena kan inte äta upp mina dekorationer, för hon vill så gärna spara dem... När nu Lena fyllde år för ett par veckor sedan, jag ville ta med en liten cuppis till henne nu när jag kom tillbaks till jobbet!

Det måste vara det roligaste som finns att få baka till nära som blir så glada!!

Chokladcuppis, vit chokladfrosting med lime



Jag fick tillfälle att prova min nya siliconmatta jag köpt! Roligt, roligt...

Chokladcuppis
36st

175 g smör (osaltat om så önskas)
3 1/2 dl strösocker
2 1/2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 1/2 dl siktat extra fint vetemjöl+3 1/2 dl siktat vanligt vetemjöl (eller 5 dl vanligt mjöl + 1 tsk bakpulver)
1 1/2 tsk siktad bikarbonat
2 1/4 dl kakao
2 1/2 dl vetemjöl

Ugn 175 grader
Ställ muffinsformar i muffinsplåt
Rör smör o socker vitt o pösigt, blanda ner vaniljen
Vispa i äggen, ett i taget
Vänd ner mjöl, bikarbonat o kakao omväxlande med filmjölk o rör till en slät smet
Fördela smeten i formarna o grädda i ca 25 minuter
Låt svalna i fem minuter o låt dem sen kallna helt på galler.

Jag inser nu att jag är tveksam till om jag gjorde helt rätt med mjölet - vilket gör mig lite nervös då de blev supergoda som de blev, kan jag göra det igen?...Får nog göra en ny sats o se om det blev rätt. Jag gräddade mina i ugnen i 12-16 minuter o de blev härligt klabbiga o goda.



Vit chokladsmörkräm med lime

 215 g smör
270 g florsocker
170 g vit choklad
3-5 msk grädde (går bra att lämna bort)
1/2 msk lime-saft

Vispa smör och florsocker pösigt. Smält chokladen, låt den svalna. Tillsätt
chokladen o lime-saften (ev grädden) i smörkrämen och vispa slät med elvisp.




Oh, Lena kunde ju inte låta bli utan gav mig en väldigt fin bok...

Tack !!!!

2 kommentarer:

Loppan flyttar västerut... sa...

Vad fin du är sis, o vilken fin kollega/vän/människa Lena verkar vara också.
Ha en fin onsdag hjärtat!

Linda sa...

Tack Sis!!