onsdag 15 februari 2012

Nougat-Brownie, hjärta o sånt...

Visst har Vi firat Alla hjärtans Dag här hemma!! Blev i går överraskad med besök på Relax, smarrig Middag på fin restaurang o Bio!! Mitt planerade Brownie-hjärta fick därför vänta tills i dag!! Man kan ju välja att lägga lite vad somhelst i sin Brownie. Jag hade nougat o toffébitar, samt hackad choklad i. Jag har i dag gjort Macroner i form av hjärta, men mer om det tar vi en annan dag!! Min E är väldigt bra på att överraska stort, när det väl gäller ;-) Oh jag bakade kaka o köpte Fin Whiskey till Finaste... 

Hoppas att Ni alla hade en mysig dag i går!!


Brownie med Nougat o allt som ingår...

125 g mörk choklad
100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
2 ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1.5 dl vetemjöl
75 g mörk choklad
1. Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen och smält den över vattenbad eller i mikrovågsugnen.
2. Vispa ihop smör och socker. Vispa upp äggen och tillsätt lite i taget i smörblandningen. Rör i den smälta chokladen. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten. Grovhacka chokladen och blanda i smeten. Skär nougaten i små fyrkanter o stoppa ner i kakan.
3. Bred ut smeten i en smord och mjölad form, 24 x 24 cm. Grädda mitt i ugnen ca 30 min.
4. Låt kakan svalna o måtta sedan ut lagom stora bitar med en pepparkaksform eller liknande

Mascarponefrosting
125 g mascarpone
1 dl vispgrädde

Vispa ihop alla ingredienser i 1-2 minuter tills frostingen blir mjuk och fluffig. Använd frostingen genast, spritsa ut på ditt hjärta.

Jag har dekorerat med ett Macron-hjärta  (mer om detta en annan dag...). Jag pudrade även lite florsocker med jordgubbs-smak på!!
                  

                 

Inga kommentarer: