söndag 19 februari 2012

Saftiga o härligt klabbiga chokladcuppisar!

God Middag, Söndag o ledigt!! Jag har bakat små chokladcuppisar i dag. Jag gjorde 12 stora o 16 små... Roligt att prova nytt recept på just choklamuffins, då jag annars snöar in på mitt favvorecept!!

De blev goda, små o söta!!






Saftiga chokladmuffins


4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk eller ljus choklad efter smak
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja
Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
Rör om och blanda väl.
Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet.
Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i muffinsformar som du ställt i en muffinsplåt.
Fyll dem lite mer än hälften.

Grädda mitt i ugnen ca 12-15 min. Minicuppisarna fick vara i ugnen ca 8-10 min!! Låt svalna på galler.

Jag spritsade enkelt ut lite hasselnötskräm uppe på!!




Hoppas Ni får en riktigt skön o mysig söndag!!

Ses i veckan ;-)

Kram

Inga kommentarer: